Kto ma płacić za studia?
Nasz Dziennik, 2007-11-05
Projekt zniesienia bezpłatnych studiów zgłoszony przez przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich profesora Tadeusza Lutego spotkał się z mieszanymi, często wręcz negatywnymi reakcjami. Ale i argumenty rektorów nie są pozbawione podstaw. Sytuacja wydaje się więc patowa. Prawdą jest, że nauka jest "chronicznie niedofinansowana" i że brakuje funduszy na zatrudnienie dobrych profesorów. Z drugiej strony, sensowne są argumenty, że płatne studia sprawią, iż uboższej młodzieży nie będzie na nie stać, więc po prostu wyjedzie z kraju. A to przecież państwo ponosi odpowiedzialność za poziom edukacji, tym bardziej że bez inwestycji w naukę i edukację nie można będzie się spodziewać radykalnego polepszenia sytuacji gospodarczej. A wreszcie płatne studia są niezgodne z Konstytucją, która mówi, że państwo gwarantuje bezpłatne nauczanie, zostawiając furtkę odpłatności za "niektóre usługi" (art. 70, 2). Ale projektodawcy tłumaczą, że nie chodzi o pełną odpłatność, lecz częściową, że powinien być rozbudowany system stypendiów i kredytów, że z bezpłatnych studiów korzystają najczęściej dzieci bogatych rodziców, których stać na korepetytorów, dzięki czemu mogą łatwiej dostać się do bezpłatnej szkoły państwowej. Co zrobią rządzący, tego na razie nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że ideologia liberalna jest za edukacją odpłatną, a ideologia socjalistyczna za bezpłatną. Jest jednak pewna trudność. Liberałowie, idąc do wyborów, nie afiszowali się ze swym niezbyt popularnym programem edukacyjnym, z kolei lewica zapomina, że nie ma edukacji bezpłatnej, bo edukacja kosztuje. W sumie pytanie właściwie sformułowane brzmi: kto ma płacić za studia? Odpowiedź, że płacić ma państwo, brzmi nazbyt abstrakcyjnie, bo faktyczne koszty ponoszą wszyscy podatnicy, których część podatków idzie na edukację. Ale "państwo" nie lubi za dużo płacić tam, gdzie nie jest do tego zmuszone. Więc nic dziwnego, że państwowa edukacja kuleje, bo w obecnym systemie, który jest mieszanką socjalizmu z liberalizmem, jest niedofinansowana. Z kolei jeśli płacić ma student, to są tu następujące możliwości: student zarazem studiuje i zarabia na studia, student bierze kredyt w banku, student otrzymuje stypendium, student jest dofinansowywany przez rodziców. Dwa ostatnie rozwiązania dotyczą mniejszości braci studenckiej. Pierwsze odbija się na jakości pobierania nauki, ponieważ praca zarobkowa pochłania czas (nie ma kiedy czytać książek, opuszcza się zajęcia) i działa otępiająco na umysł (po 8 godzinach stania za ladą brakuje świeżości pomysłów i chęci do pracy intelektualnej). Pozostaje wobec tego system kredytowania. I chyba o to właśnie liberałom chodzi. Bo liberalizm to nie jest żadna demokracja, to są rządy bankierów. A bankier żyje z lichwy, czyli z procentów od udzielonego kredytu. Bankier nie robi nic, procent sam narasta, a na jego spłatę ktoś musi ciężko pracować. W krajach zachodnich, łącznie z Ameryką, opanowano ten system do perfekcji. Ludzie wszystko kupują na kredyt, od mieszkania po samochód. Oznacza to, że przez dziesiątki lat będą pracować na spłatę kredytu wraz z odsetkami. Może nawet przez kilka pokoleń. Kredyt to jak widły wbite w żywe ciało. Ale bankierom nie dość zysku od ludzi dorosłych. Zabrali się za młodzież, nastolatkom oferują kredyty na studia i na mieszkania. Bo przecież fajnie jest mieszkać poza domem, poza okiem rodziców. A potem? Różnie to bywa. Słuchałem raz audycji w Nowym Jorku, w której dziennikarz pytał swoich rozmówców o ich marzenia. I nagle usłyszałem: moim największym marzeniem jest spłacić kredyt, jaki zaciągnęłam przed laty na studia. W głosie słychać było jakiś tragizm. Bo pomyślmy dobrze: studia, samochód, mieszkanie lub dom - to wszystko na kredyt, dwudziestoletni, może trzydziestoletni. Gdy traci się pracę lub gdy praca jest mało płatna, bank egzekwuje swoje należności, bo to on tak naprawdę do momentu, gdy nie zostanie spłacona ostatnia rata, jest właścicielem domu lub samochodu, również na poczet kredytu edukacyjnego. Pomysł odpłatnych studiów w makroskali, czyli jako główne źródło finansowania edukacji i nauki, jest bardzo groźny, zwłaszcza w naszych warunkach, gdy nasze rodziny dopiero zaczynają się dorabiać po złodziejskim komunizmie i niewiele lepszym liberosocjalizmie. Wprowadzenie kredytów na studia oznacza dziś po prostu zgodę na zadłużenie u bankierów młodego pokolenia Polaków. A to jest właśnie współczesna forma niewolnictwa. Dopóki większość z nas nie będzie zamożna, pozostaje system finansowania państwowego, ale wedle bardzo czytelnych zasad, społecznie zrozumiałych i uzasadnionych, a przede wszystkim sprawiedliwych. Musi to być równocześnie program długofalowy, obliczony na wiele lat, niezależny od partyjnych rozgrywek. W takim razie, aby uniknąć ideologicznych zawirowań, całościowy program edukacji narodowej powinien być ostatecznie programem prezydenckim, a więc ponadpartyjnym, wyrastającym z autentycznej troski o rozwój młodego pokolenia Polaków. W innym wypadku zamiast reformy edukacji będzie permanentna rewolucja edukacji, a młodzi ludzie dostaną kołowacizny. Bankier zarobi, ale Polska straci.
Prof. Piotr Jaroszyński
Blog Archive
-
▼
2007
(229)
-
▼
November
(90)
- Polska nie moze popelniac bledu Ameryki i Balcerow...
- pos. Antoni Macierewicz
- Nowe rozdanie
- Nowy układ polityczny szansą dla Polski?
- Przemówienia Jana Pawła II — teksty i realaudio
- Rozmowa z pulkownikiem Ryszardem Kuklinskim - 03/1...
- Minister Sprawiedliwosci Zbigniew Ziobro rozmowa n...
- "Spróbuj pomyśleć"
- prof. dr hab. Jerzy Robert Nowak
- "Myśląc Ojczyzna"prof. dr hab. Piotr Jaroszyński (...
- Zniszczono pomnik bohatera pomorskiego ruchu oporu
- Jaką Polskę zostawił PiS?
- Czy Polsce grozi ponowna fala emigracji?
- PO rozpoczyna rządy od sprawy WSI
- Polscy rybacy walczą o przetrwanie (2007-11-21)
- Zniszczenie pomnika założyciela "Gryfa Pomorskiego"
- A CALL TO ACTION - POLONIA PROTESTUJE
- PO rozpoczyna rządy od sprawy WSI
- Cracow of Marek Grechuta
- MAREK GRECHUTA - Dni ktorych nie znamy
- Litwa - Wilno i Troki
- Polish man was murdered by the RCMP. Canada
- Wysłali żandarmerię
- "Tak-tak, nie-nie" programem dla PiS
- Polsko! Kiedy Ty będziesz - wolna, niepodległa?
- O nawrócenie PO na Polskę
- "Myśląc Ojczyzna"
- Amerykanski Senator Voinovich powinien przeprosic ...
- Co robić? Rozważania przy Święcie Niepodległości -...
- O nawrócenie PO na Polskę
- Generał bez skazy sowieckich łagrów w 1947.
- Apel do Platformy Obywatelskiej.Prosze nie dyskrym...
- Poland's shipbuilders face ruin
- Gazprom in Poland
- Jarosław Kaczyński gościem „Sygnałów dnia”
- Gazprom deal in Poland is link to the resumption o...
- western powers at Yalta who were responsible for w...
- PO chce likwidacji mediów publicznych
- Nieoczekiwana zmiana zdania
- Między Platformą a PiS
- Jakie są różnice między PiS a PO?
- PO jako kontynuacja dogadań Okrągłego Stołu
- Oskarżenia o nadużycia wobec liberałów
- Dziwne działania Gronkiewicz-Waltz
- Aneks do raportu o likwidacji WSI
- PO jako kontynuacja dogadań Okrągłego Stołu
- Przyszłość polskiej polityki zagranicznej
- Kto ma płacić za studia?
- Koniec bezpłatnych studiów?
- USA są bankiem świata
- Marsze i wiece z okazji nowego święta
- Szkic koalicji
- LiD przed wizją rozpadu
- Czysta energia może ogrzać Toruń
- Trzeba się uczyć od mądrzejszych
- Rząd byłych agentów?
- Jadowite napaści "Wyborczej"
- Postkomunistyczna buta
- Prof. Krasnodębski piętnuje patologie III RP
- Piotr Rubik - The right to love
- Z ABW do prokuratury
- Prof. Andrzej Zybertowicz, socjolog i główny dorad...
- Krajobraz po bitwie
- Husaria / The Winged Hussars
- Kresy - Jedno mamy imię
- II RP
- Chór Juranda - Ten drogi Lwów...
- Włóczęgi - Tylko we Lwowie
- Przedwojenny Lwów: Chór Dana - Tango Łyczakowskie,...
- Husaria - najgroźniejsza jazda 2
- Battlefield whit Polish Soldiers during World War 2
- Monte Cassino 1944 Polish Soldiers
- Głowne instrumenty polskiej dyplomacji
- Trwają rozmowy koalicyjne
- Karta praw podstawowych
- Niepisany testament
- Premier: W Polsce szykuje się "putinada"
- Rząd z łapanki
- Karta praw podstawowych
- Kandydat na ministra podpisał deklarację współprac...
- Prezydent nie chce Borusewicza
- System dwupartyjny czy oligarchiczny
- Sąd zabrania ocen
- Zmienić porażkę w zwycięstwo
- Historia w TVP INFO
- Referendum - teraz!
- Ponownie za chlebem
- Przełomowa rezolucja PE
- Pierwsze wyroki w sprawie madryckich zamachów z 11...
- Głowne instrumenty polskiej dyplomacji
-
▼
November
(90)